Spørgsmål: Er abort, altså terminationen af en graviditet, tilladt i Islam?
Svar: Dette spørgsmål er meget relevant i disse tider, hvor politik spiller en stor rolle i abortsamtalen, især i USA. Nogle mener, at dette er kvindens krop og ret, mens andre mener, at retten til liv aldrig må forhindres.
I islam er retten til liv principielt. Allah, den Almægtige, har sagt til os i Koranen, at man ikke må dræbe sine børn af frygt for fattigdom, og at man på et tidspunkt bliver forsynet af Allah, hvis man er tålmodig.
"Og dræb ej jeres børn i frygt for fattigdom. Vi vil forsyne dem og jer. Sandelig, at dræbe dem er en stor synd." [Al-Isra' 17:31]
Nogle fortalere for abort i islam, nogle få lærde, mener, at abort er tilladt inden for de første 40 dage i graviditeten, dvs. ca. 5-6 uger. De påpeger denne Hadith (beretning fra Profeten SAW), som taler om en sjæl, der bliver pustet i kroppen efter 40 dage:
" Et menneske bliver sat sammen i skøddet i 40 dage, og så bliver han en klump af tyk blod i et lignende tidsrum, og så et stykke kød i et lignende tidsrum. Så sender Allah en engel, som skriver 4 ting ned. Englen skal skrive (skabelsens) gerninger, levemåde og dødsdato ned, samt om skabelsen bliver velsignet eller forbandet. Så er en sjæl pustet i ham..." Sahih Bukhari 3208
Dog er der mange lærde, som modsætter sig denne fortolkning, og siger, at abort efter 40 dage er mord, og abort før 40 dage er haram. Mange af dem argumenterer for, at man ødelægger skabelsesprocessen og fosterets ret til at få en sjæl pustet i sig.
Hvis man tænker på princippet om halal/haram, altså at alt er halal på nær det, som der er sikkerhed og konsensus om, så er det stadig risikabelt. Modsat andre holdninger, som for eksempel tørklæde, awrah (tildækning af kroppen), wudu (rituel afvaskning) osv., er abort en permanent handling, dvs. så snart man begår en abort, er der ingen vej tilbage, og fosteret er dødt for evigt. Abort er endda et specielt tilfælde for sig selv, da dets (spirituelle) konsekvenser er permanente, dvs. at der ikke er nogen som helst håb overhovedet for at genskabe fosteret, efter det er abórteret.
Derfor er det bedst at være på den sikre side og holde sig væk fra abort, undtagen i tilfælde, hvor moderens liv er i fare.
Og Allah ved bedst.