Spg. Er Musik Halal?
Det er et meget godt spørgsmål. Dette spørgsmål har været diskuteret i mange mange hundrede af år. Imam Al-Ghazzali, et af de mest kendte og respekterede professorer inden for Islam, også kendt som 'Ulama, levede for 1000 år siden, og er også kendt som en Mujaddid, altså en som fornyer og "redder" Islam. Han blev kendt som den mest inflydelsesrige muslim efter vor Profet Muhammad (SAWS). Han kom til konklusionen at musik var tilladt. Han sagde: "Disse Ahadith (Flere hadith) blev samlet (eller rapporteret) af Imam Bukhari. At synge og at spille er ikke haram".
Selvom Al-Ghazzali, en velkendt og velanerkendt professor indenfor Islam, sagde dette, mener den Salafistiske Bevægelse, en bevægelse opstået i Egypten i 18-1900 tallet, at visse steder i al-Quran, i Surah Luqmân og al-Isrâ, forbyder musik.
Dog er ikke alle enige om konklusionen dannet af den Salafistiske Bevægelse.
De som mener at musik er forbudt påpeger en hadith, hvor vor Profet Muhammad (SAWS) forbød brugen af instrumenter da han sagde i en hadith: "Der vil være nogle i min 'Ummah som vil mene at Zina (Ulovlig Samleje inden for Sunnah og Quran), Silke (for mænd), Khamr (Rusmidler, Alkohol, stoffer osv.) og musikinstrumenter er tilladt". Nogle folk var enige omkring dette, men andre lærte, og mere troværdige, mente, at vor Profet (SAWS) talte om brug - at polyteisterne brugte musik i deres bønner, så denne hadith gælder ikke alle former for musik.
De andre lærte pointerer også på al-Quran, hvor Profeten Dawud (AS) var givet Zabur. I andre islamiske kilder pointeres der, at Zabur var reciteret med melodi og instrumenter; derfor er musik tilladt. Dem der støtter dette syn, pointerer også, at i klassisk Islamisk Shari'a, at Al-Qurân har højere autoritet. Dvs. at hadith er sekundære i forhold til Al-Qurân.
Dem der mente at det var tilladt at spille musik var populære muslimere såsom, men dog ikke kun, Abu Bakr ibn Al-Arabi, Ibn al-Qaysarani, Ibn Sina (også kendt som Avicenna), Abu Hamid al-Ghazah, Mevlâna Rumi, Ibn Rushd og Ibn Hazm. Al-Ghazzali meddelte også omkring en hadith narrareret af al-Khidr, hvor der var en positiv holdning til musik, sålænge der er nogle begrænsninger til det i specifikke punkter.
Nogle Sunni- og Shiafolk mener at den eneste instrument som er tilladt er Daff, hvilket de mener er forbeholdt kvinder.
Sufier, som bruger instrumenter tit i Dhikr (At huske Allah (S)) mener også at musik er tilladt,
KONKLUSION
Generelt set er musik sådan set tilladt i følge de grundlæggende og mest populære professorer indenfor Islam, hvis man dog bare tager forbehold for, hvad man hører.
Så længe at musikken ikke indeholder harâm elementer, såsom Zîna osv. er det generelt OK at lytte til det.
Og Allah (S) ved bedst.
Det er et meget godt spørgsmål. Dette spørgsmål har været diskuteret i mange mange hundrede af år. Imam Al-Ghazzali, et af de mest kendte og respekterede professorer inden for Islam, også kendt som 'Ulama, levede for 1000 år siden, og er også kendt som en Mujaddid, altså en som fornyer og "redder" Islam. Han blev kendt som den mest inflydelsesrige muslim efter vor Profet Muhammad (SAWS). Han kom til konklusionen at musik var tilladt. Han sagde: "Disse Ahadith (Flere hadith) blev samlet (eller rapporteret) af Imam Bukhari. At synge og at spille er ikke haram".
Selvom Al-Ghazzali, en velkendt og velanerkendt professor indenfor Islam, sagde dette, mener den Salafistiske Bevægelse, en bevægelse opstået i Egypten i 18-1900 tallet, at visse steder i al-Quran, i Surah Luqmân og al-Isrâ, forbyder musik.
Dog er ikke alle enige om konklusionen dannet af den Salafistiske Bevægelse.
De som mener at musik er forbudt påpeger en hadith, hvor vor Profet Muhammad (SAWS) forbød brugen af instrumenter da han sagde i en hadith: "Der vil være nogle i min 'Ummah som vil mene at Zina (Ulovlig Samleje inden for Sunnah og Quran), Silke (for mænd), Khamr (Rusmidler, Alkohol, stoffer osv.) og musikinstrumenter er tilladt". Nogle folk var enige omkring dette, men andre lærte, og mere troværdige, mente, at vor Profet (SAWS) talte om brug - at polyteisterne brugte musik i deres bønner, så denne hadith gælder ikke alle former for musik.
De andre lærte pointerer også på al-Quran, hvor Profeten Dawud (AS) var givet Zabur. I andre islamiske kilder pointeres der, at Zabur var reciteret med melodi og instrumenter; derfor er musik tilladt. Dem der støtter dette syn, pointerer også, at i klassisk Islamisk Shari'a, at Al-Qurân har højere autoritet. Dvs. at hadith er sekundære i forhold til Al-Qurân.
Dem der mente at det var tilladt at spille musik var populære muslimere såsom, men dog ikke kun, Abu Bakr ibn Al-Arabi, Ibn al-Qaysarani, Ibn Sina (også kendt som Avicenna), Abu Hamid al-Ghazah, Mevlâna Rumi, Ibn Rushd og Ibn Hazm. Al-Ghazzali meddelte også omkring en hadith narrareret af al-Khidr, hvor der var en positiv holdning til musik, sålænge der er nogle begrænsninger til det i specifikke punkter.
Nogle Sunni- og Shiafolk mener at den eneste instrument som er tilladt er Daff, hvilket de mener er forbeholdt kvinder.
Sufier, som bruger instrumenter tit i Dhikr (At huske Allah (S)) mener også at musik er tilladt,
KONKLUSION
Generelt set er musik sådan set tilladt i følge de grundlæggende og mest populære professorer indenfor Islam, hvis man dog bare tager forbehold for, hvad man hører.
Så længe at musikken ikke indeholder harâm elementer, såsom Zîna osv. er det generelt OK at lytte til det.
Og Allah (S) ved bedst.